Život nakon Modela T

Do kraja 1927. poslovanje u Europi bilo je bazirano na Modelu T, koji je bio jeftin za kupiti ali istovremeno je zbog kapaciteta motora bio taxed heavily na europskom tržištu i prodaja najprodavanijeg svjetskog automobila, Modela T, je pala jer su proizvodi drugih proizvođača bili manji, lakši i brži i puno privlačniji javnosti. Uvođenje novog i sasvim modernog Modela A 1928. popraćeno je kompletnim pregledom Fordovog poslovanja u Europi.

 

Henry Ford je nakon rata podijelio svoje europske interese i to u 12 odvojenih poduzeća ali kako je 1920. odmicala, uvidio je potrebu koordiniranja tim kompanijama kako bi poslovanje u Europi bilo efektivnije – potez koji je pokazao veliku promišljenost jer je bio postavljen prema načinu na koji su vođene moderne pan europske kompanije.

 

Baza strategije je bila centralizacija Fordovih europskih aktivnosti u Engleskoj i formiranje nove kompanije, Ford Motor Company Ltd., koja bi služila u tu svrhu. Kao glavni dio "Planova 1928." bila je nova tvornica "Detroit u Europi", koja je trebala biti sagrađena na isušenoj močvari u Dagenhamu u Velikoj Britaniji i biti središte Fordovih europskih aktivnosti. Sagrađena s tada ogromnih 5 milijuna L, nova Dagenham tvornica je 1.10.1931. napravila svoje prvo vozilo, model AA kamion.

 

Ali od svečanog otvaranja tvornice u svibnju 1929., svijet je zapao u depresiju. Potražnja za automobilom Model A koji se činio jeftin za kupiti ali je bio relativno skup za tax i održavanje, je iznenada pala. U svoja prva tri mjeseca rada, Dagenham tvornica je prodala samo pet automobila Model A i novo poduzeće Ford Britanija suočilo se s propadanjem ali je nastavilo poslovati samo zahvaljujući prodaji gospodarskih vozila.

 

Europska gospodarska kriza potpomognuta je uvođenjem prvog Fordovog modela specijalno dizajniranog za Europu, Model Y, sa 933cc. Konstruiran za pet mjeseci, Model Y prikazan je u obliku prototipa na specijalnim Fordovim auto izložbama u Europi, počevši izlaganjem Ford Velike Britanije u Albert Hallu, u Londonu, u veljači 1932. godine. Do kolovoza je bio u proizvodnji.

 

Deset mjeseci od crtaćeg stola do pune proizvodnje bilo je značajno dostignuće ali situacija je bila očajna.

 

Vizija Henry Forda je bila bogato nagrađivana. Ford Velika Britanija, u deficitu 1932.-33. bilježio je profit od 1.39L slijedeće godine, s Modelom Y koji je sa Fordovim automobilima od 8 PS i manje, imao udio 54% britanskog tržišta. On je bio sklapan i u Fordovim tvornicama u Kölnu, Parizu, Corku, Copenhagenu i Barceloni, a osnovni design postojao je do 1959. u Velikoj Britaniji.

 

Skoro istovremeno s tvornicom u Dagenhamu građena je i nova Fordova tvornica u Njemačkoj, građena uz rijeku Rajnu u Kölnu. U cjelokupnoj političkoj klimi 30-ih godina, ta tvornicu u Kölnu gospodarski život je zaista bio težak, uz uvoz sirovih materijala kao što je guma i bakar, dozvoljeni za dolarsku razmjenu.

 

1929. Ford SAD je počeo pomagati Rusima pri izgradnji montažnog postrojenja odmah pored Nizhni Novgorod. U početku su Fordovi Model A automobili i kamioni bili sastavljani u maloj tvornici u Moskvi. Nova tvornica u Nizhni, koja je 1932. preimenovana u Gorki, otvorena na na Novu Godinu 1931. godine. Od samog početka se mučila i 1932. proizvodila je manje od 24 000 Modela A, a plan proizvodnje je bio 140 000. Ugovor s Fordom bio je raskinut 1935. ali ruski Fordovi, poznatiji kao GAZ, nastavili su se proizvoditi tijekom slijedećeg desetljeća i pomogli su pri stvaranju temelja za razvoj ruske auto industrije.

Bookmark & Share